18 Aralık 2017 Pazartesi

"Hiç Spor Yapmadan Kilo Vereceksiniz" Vaadini İyi Bir Şey Zannetmek


Büyük bir yanılgı. Geçenlerde kilo verme, zayıflama konulu bir televizyon programında kim bilir kaçıncı kere rastladım bu sunum tarzına ve her zamanki gibi yanlış yönlendirici geldi bana. Yağ aldırmak tarzı bir konuyla ilgiliydi sanırım, o türden bir operasyonla. Sunumu yapan arkadaş hiç spor falan yapmadan kilo vermek hakkında insanlara cazip geleceğini düşündüğü (Ki bence de gelir, evet) cümleler kuruyordu.




















Böylece hareketsizlik, hareketsiz bir yaşam tarzı sürmek şirin bir şeymiş gibi konuşmuş oluyordu, bana yanlış gelen kısım da buydu, yoksa isteyen, istediği yerinden yağ aldırır, bana mı soracak? Ve fakat, karın bölgesinden yağ aldırıp dümdüz bir karna sahip olduktan sonra hareketsiz yaşamaya, ölçüsüz bir şekilde yeyip içmeye devam ederse aldırdığı o yağların geriye geleceğini de arz etmek isterim kendisine. Öyle oluyor, birkaç kişide tanık oldum buna. 


Spor yapma alışkanlığı edinmeyi zor bulan insanları yanlış bir yola sevk eden bir şey var bu tip vaatlerde. Çoğumuz bu konuda üşengeciz, oysa farklı yaşlara, hayat tarzlarına, sağlık durumlarına göre yapılabilecek çeşitli egzersizler var.  Leslie Sansone  ile evde yürüyüş yapmak mesela, birçoğumuzun pekala da vakit ayırabileceği bir şey ama yapmıyoruz, halbuki düzenli yapılsa ne kadar faydalı.

Ben bazen televizyonda bir şey seyrederken bir yandan da 15 dakikalık bir videodaki hareketleri yapıyorum, bazen de videoyu bile açmadan 15 dakika boyunca aklımda kalan hareketleri yapıyorum, o süre su gibi akıp gidiyor ve bittiği zaman kendimi daha iyi hissediyorum. Bir de düzenli hale getirebilsem, haftada 3 - 4 kere yapsam mesela, ne kadar iyi olacak.

Ben kilolu bir insan değilim, şimdiye kadar, hiçbir zaman da olmadım ama spor sadece kilo vermek için yapılmaz ki, vücudu sıkılaştırmak, vücut sistemlerinin daha iyi çalışmasını sağlamak, zihnini açmak, olumlu şeyler düşünmene yardım etmek gibi başka bir sürü faydaları var.

Vücudunu çalıştıran insan, ilerleyen yılların fiziksel etkilerini vücudunu çalıştırmayan birine göre daha az hissedecek mesela, kasları, kemikleri daha geç yaşlanacak, bu küçümsenecek bir fayda mı?

Ve şundan emin olun, spor yapmak mutluluk verir ve hatta depresyondan kurtulmak açısından da işe yarar, bu yönlerini bizzat test etmiş biri olarak söylüyorum. Bunu nasıl beceriyor pek araştırmadım ama bilmem ney hormonlarını harekete geçirerek yapıyor galiba.

Geçenlerde Canan Karatay bir TV programında söyledi bunu, "Depresyondan çıkmak mı istiyorsunuz, sıcak - soğuk demeyin, dışarıda yürüyün" gibi bir şeyler söyledi, bu konuda yüzde 100 haklı olduğunu düşünüyorum.

Evde veya salonda yapılan spor da son derecede faydalı tabii ama açık hava sporları da yapmak lazım, açık havanın verdiği his ve sağladığı fayda başka. Sadece düzenli yürüyüş yapmak bile bir sürü işe yarar, üşenmeyip başlarsanız bunu kısa sürede fark edersiniz. Kesinlikle insana kendini daha iyi hissettiriyor.


Hareket etmeden kilo vermek veya egzersiz yapmadan kilo vermek gibi konulara yüz vermemenizi tavsiye ederim, bu tip içerikler size iyi bir şey tavsiye etmiyorlar. Zayıflama kısmı güzel ama (O da her yöntemle değil, mesela şok diyet yaparak değil, çekici sözlerle lanse edilen ama bir kısmı daha sonra zararlı olduğu için yasaklanan birtakım diyet ilaçları kullanarak değil, iyi şeyler değil bunlar) altta yatan spor yapmadan kilo verme mesajı güzel değil.

Zaten sporla sadece zayıflamayla ilgisi açısından ilgilenen ve düzenli spor yapma alışkanlığı olmayan biri iseniz, hareket etmeye zaman ayırmıyorsanız, bu tip şeyler işinize geliyor, hareketsiz yaşamaya devam etme tutumunuzu teşvik ediyor - ama bu iyi bir teşvik değil. 

Böyle cümleler kuranlar hem sporun sadece zayıflamak için yapılacak bir şey olduğu algısını, hem de pek de lüzumlu bir şey olmadığı algısını körüklemiş oluyorlar. Televizyon, bilgisayar, akıllı telefon derken, bu çağın imkanları insanları hep oturarak bir şeyler yapmaya yönlendiriyor zaten, oysa hareket etmek sağlık için çok çok önemli.

Bir sebeple doktorunuz size bunu yasaklamıştır, ona diyecek bir şey yok. Ama bunun dışında, her fırsatta uygun bir spor - yapmalısın - yapmalıyım- yapmalı - yapmalıyız - yapmalısınız - yapmalılar.

Şu anda mesela, müsait misiniz? Üst üste 3 - 4 tane hareketli parça çalıp onların eşliğinde dans edin, gayet güzel bir egzersiz olur bu. Düzenli olarak, mesela günaşırı yapsanız fazla zaman geçmeden faydalarını hissetmeye ve görmeye başlarsınız.

Kolay gelsin. Ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder