11 Eylül 2016 Pazar

Kullanan Her 10 Kadından 9'u


Artık galiba eskisi kadar popüler olmayan İsviçreli Bilim Adamları ekibinin günümüze özgü bir versiyonudur X ürünü Kullanan Her 10 Kadından 9'u ekibi. Bunlar çamaşır makinesinden köşe takımına, şampuandan çamaşır suyuna, nemlendiriciden ütü masasına kadar aklınıza gelebilecek hemen her türlü ürünü kullanır ve üründen gayet memnun kalırlar, 1 tanesi dışında. O 10 kadından 1'i güzelim ürün hakkında ille de kıllık çıkarır, hayır, o kadar kadın beğenmiş, sen neden beğenmiyorsun? Anarşist mi görünmüş olucan, sürüye mi uymamış olucan, nedir yani? Beğen gitsin işte, Yok, illa beğenmeyecek ki bi farklılık yaratmış olsun.

Veya bilemiyorum, kullanan her 10 kadından 9'unun beğendiği bir şeyi beğenmeyen kadın şeysi olaya demokratik bir hava vermek için yaratılmıştır belki de. Ardı ardına piyasaya çıkan bir sürü ürünün kullanan her 10 kadından 10'u tarafından durmadan beğenilmesi de bir tuhaf olur, kafalarına silah mı dayanıyor bunların, de mi; biri de mi bir şey demiyor?

Bir ürünü hakkaten 10 kadına denetseler ve sadece 3 tanesi beğense mesela, bunu beyan ederler mi sizce? Kullanan her 10 kadından 3'ünün memnun kaldığı müthiş şampuan diye bir şey olmaz, en az 10'da 7 - 8'i falan beğenecek ki müthiş bir şey olabileceğini düşünelim.

Peki, kullanan her 10 kadından 9'u memnun kaldı tarzındaki reklamlar sizde o ürünü alma isteği uyandırıyor mu? Talebi arttıran bir yönü olmalı ki sıklıkla kullanılıyor ama bende bir etki yaratmıyor, cidden. Fayda sağlamak bir yana zarar getirecek şeylerin bile reklamını yapıyorlar bize, akademik kapitalizm diye bir şey var; bazı akademik yapılar dahi kapitalizmin hizmetinde çalışıyorlar artık. Aslında yoğurt olmayan yoğurtlar, aslında bal olmayan ballar ve daha niceleri iyi şeylermiş gibi sokuluyor gözümüze gözümüze. Beynimize onları almakla ne kadar iyi etmiş olacağımız yolunda sinyaller gönderiliyor.

Cidden dehşet bir "Bu muhteşem şeyi al, kullan, ye, iç, sür; daha iyisi çıktı şimdi de onu al, bak onun da daha iyisi var, nee, sen hala o eski modelini mi kullanıyorsun?" kuşatması altındayız. Her 10 kadından 9'una falan bakmayın, kimsenin tüketicinin sağlığını salladığı yok, amaç daha çok, daha da çok, en çok satmak sadece. Kendimizi nasıl koruyabiliriz, valla bilemiyorum. Ama elimizden geldiği kadar dikkatli olmamız lazım. Bu hızlı hayat temposunda her şeyi kendin yap, kendin hazırla; pek olacak şeye benziyor. Ama hiç değilse bir oranda bunu yapmaya çalışmak lazım herhalde.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder